Alihankintasopimus
Alihankinta voi olla yrityksellesi tehokas tapa skaalata toimintaa ja varmistaa, että työt hoituvat laadukkaasti ja aikataulussa. Mutta ilman kunnollista sopimusta riskit voivat kasvaa liian suuriksi. Selkeä alihankintasopimus varmistaa, että yhteistyö sujuu ongelmitta ja molemmat osapuolet tietävät, mitä on sovittu.
Ota yhteyttä
Moni yrittäjä turvautuu alihankintaan esimerkiksi resurssien ollessa tiukassa, tai tasoittamaan työtilanteen vaihtelevuutta. Alihankkimalla palveluita voi tasoittaa kiirepiikkejä tai hankkia tarvitsemaansa osaamista tiettyihin projekteihin. Tyypillisenä esimerkkinä tällaisesta sopimuksesta voidaan mainita rakennusalan aliurakointisopimus. Alihankintasopimuksia tehdessä on kuitenkin syytä muistaa, että vastuiden rajaamiseksi ja sujuvan yhteistyön onnistumiseksi sopimuksessa on sovittu kaikista oleellisista asioista. Kirjoitimme artikkelin siitä, mikä on alihankintasopimus ja mitä asioita kannattaa huomioida, kun neuvottelee alihankinnasta sopimuskumppaneiden kanssa.
Mikä on alihankintasopimus?
Alihankintasopimus tarkoittaa tiivistetysti sopimusketjun syntyä. Asiakas tilaa esimerkiksi myyjäyritykseltä urakan, ja myyjäyritys sopii työn toteuttamisesta alihankintana kolmannen osapuolen kanssa. Tällöin syntyy kaksi eri sopimusta eri osapuolten välille, vaikka itse työsuorituksia voikin olla vain yksi. On syytä muistaa, että vaikka olisit yrittäjänä tehnyt alihankintasopimuksen, jonka perusteella alihankkija suorittaa osan projektiin kuuluvasta työstä, projektivastuu on pääurakoitsijalla. Oikein tehdyllä alihankintasopimuksella voi kuitenkin rajata riskiä ja mahdollista korvausvastuusta asianmukaisesti.
Miksi alihankintasopimus on tärkeä?
Alihankinnassa yritys ulkoistaa osan liiketoiminnastaan, mutta vastuu lopputuloksesta säilyy usein pääyrityksellä. Hyvä sopimus ennaltaehkäisee ongelmia ja määrittelee:
✔️ Alihankkijan tehtävät ja vastuut – Mitä tarkalleen on sovittu ja missä aikataulussa työ tehdään?
✔️ Laadunvarmistus ja toimitusehdot – Miten varmistetaan, että työn jälki vastaa odotuksia?
✔️ Hinnat ja maksuehdot – Miten ja milloin laskutus tapahtuu?
✔️ Vastuut ja riskienhallinta – Kuka vastaa, jos jotain menee pieleen?
✔️ Salassapito ja immateriaalioikeudet – Suojataan yrityksen liikesalaisuudet ja varmistetaan, että oikeudet säilyvät siellä, missä niiden kuuluu olla.
✔️ Sopimuksen voimassaolo ja irtisanominen – Miten sopimus päättyy ja millä ehdoilla yhteistyö voidaan lopettaa?
Huonosti laadittu sopimus voi käydä kalliiksi
Ilman kunnollista alihankintasopimusta voi syntyä epäselvyyksiä toimituksista, vastuista tai laskutuksesta. Pahimmassa tapauksessa yrityksesi voi joutua korvausvastuuseen puutteellisen työn tai myöhästymisten takia. Me varmistamme, että sopimuksesi on:
✔️Selkeä ja yksiselitteinen – Ei monimutkaista lakikieltä, vaan käytännönläheiset ehdot.
✔️Räätälöity liiketoimintasi tarpeisiin – Jokainen alihankintasuhde on erilainen, ja sopimus kannattaa tehdä sen mukaan.
✔️Juridiikan ja käytännön vaatimukset täyttävä – Pidetään huoli siitä, että sopimus on lainmukainen ja suojaa yritystäsi.
Alihankintasopimus ja siinä sovittavat asiat
Alihankintasopimuksissa on syytä määritellä tarkasti se, mitä alihankittava työ tai suoritus pitää sisällään. Näin erimielisyyksiä ei synny siitä, että osapuolten käsitykset sovitusta työstä tai palvelusta eroaisivat toisistaan.
Lisäksi projektin aikataulu on tärkeä osa alihankintasopimuksista. Esimerkiksi rakennusalan urakoissa alihankkijan viivästykset voivat vaikuttaa koko projektin viivästymiseen, jolloin loppuasiakas voi johtaa viivästymisen aiheuttamien vahinkojen korvausvaatimukset pääurakoitsijaan. Pääurakoitsijalla on hyvä olla sopimus, jonka mukaan alihankkija vastaa omasta viivästymisestään aiheutuneista vahingoista pääurakoitsijalle. Samoin mahdollisista virheistä alihankkijan suorituksessa sekä niiden korjaamisesta on hyvä sopia tarkasti.
Olennaista on määritellä myös jonkunlaiset laatukriteerit, joilla voidaan arvioida lopullista alihankkijan suoritusta. Myös suorituksen tai palvelun lopullinen laatu ja jälki on riidanherkkä aihe. Tarkasti määritellyillä sopimusehdoilla erimielisyydet voidaan välttää etukäteen.
Tilaajavastuulaki
Alihankintaketjuissa sovellettavaksi voi tulla myös tilaajavastuulaki. Se velvoittaa tilaajan selvittämään, että sopimuskumppani täyttää lakisääteiset velvoitteensa. Jos tilaajavastuulaki soveltuu, tilaajan tulee pyytää sopimuskumppanilta tiedot muun muassa arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä muista tiedoista, joista on tarkemmin säädetty laissa. Velvollisuuden laiminlyönnistä voi joutua maksamaan laiminlyöntimaksun. Mahdollinen tilaajavastuulain soveltuminen kannattaa siis selvittää, jos käytät alihankkijoita apunasi yritystoiminnassa.
Varmista, että alihankintasi toimii ilman yllätyksiä
Hyvä alihankintasopimus tekee yhteistyöstä sujuvaa ja riskitöntä. Me autamme laatimaan uudet sopimukset, tarkistamaan nykyiset ehdot ja neuvottelemaan parhaan mahdollisen ratkaisun yrityksellesi.
Ota yhteyttä – laitetaan alihankintasopimuksesi kuntoon ja varmistetaan, että yhteistyö sujuu ilman turhia riskejä!
HUOM! Alihankintasopimus koskee nimenomaan työsuoritusta tai palvelua, jolle on ennalta määritelty lopputulos. Pelkän työvoiman ostaminen sopimuksella ei ole alihankintaa, vaan työvoiman vuokraamista. Eron ymmärtäminen on olennaista, sillä työvoiman vuokraamiseen liittyy erityisiä vastuukysymyksiä työnantajan näkökulmasta. Kysy lisää BOWAn juristeilta tai varaa maksuton aloitustapaaminen!