Kun maailma on täydellinen, toimittaja lähettää asiakkaalle laskun, joka maksetaan viimeistään eräpäivään mennessä. Joskus laskut lähtevät puutteellisilla tiedoilla tai niissä on epäselvyyksiä, jotka saadaan osapuolten välillä kuitenkin sovittua muitta mutkitta. Tällaisessa maailmassa ei ole tarvetta perintätoimistoille eikä riita-asioihin erikoistuneille lakitoimistoille. Mutta valitettavasti maailma ei ole täydellinen ja meitä perintätoimistoja sekä lakitoimistoja tarvitaan ongelmien ratkaisemisessa. Tässä vieraskynäblogissa käyn läpi perintätoimiston näkökulmasta saatavien riitauttamista ja niiden ratkaisuvaihtoehtoja. Perinnän riitauttaminen johtaa usein tilanteeseen, jossa ainoaksi vaihtoehdoksi jää oikeudellinen perintä.
Perinnän riitauttaminen – Mikä on riitainen saatava?
Lähtökohtaisesti saatava on riitainen, kun osapuolilla on eriävä näkemys laskun loppusummasta, sisällöstä tai lopputuloksesta. Tällöin reklamaatiossa tulee tuoda esille ne maksuperusteet, johon laskun saaja vetoaa riitaisuudessa. Tätä kutsutaan perinnän riitauttamiseksi. Eli saatava ei ole riitainen, jos asiakaspalvelu ei ole toiminut odotusten mukaisesti tai maksuaikaan tarvitsee mahdollisesti joustoa.
Paras tilanne on se, että myös velkoja on samaa mieltä laskun riitaisuudesta ja on valmis korjaaviin toimenpiteisiin, jonka myötä asiat saadaan kuntoon. Tällöin joko laskua tai laskun sisältämää tuotetta/palvelua korjataan siten, että molemmat osapuolet hyväksyvät laskun ja sen perusteet. Jos taas osapuolet eivät pääse sovinnolliseen ratkaisuun, saatava on riitainen siinä määrin, että vapaaehtoiset perintätoimet on päätettävä ja asiaa tulee jatkaa riita-asiana juristin kanssa.
Miten minimoida riitatilanteet?
Paras tapa välttyä saatavien riitaisuuksilta on niiden ennustaminen. Eli kun osataan ennustaa missä kohtaa omalla toimialalla tai liiketoiminnassa ongelmia ja epäselvyyksiä voisi syntyä, tulee siihen kiinnittää erityistä huomiota. Kyse on siis ennakoinnista. Silti perinnän riitauttaminen tulee toisinaan kyseeseen.
Yksityiskohtaiset sopimukset ovat olennainen osa turvata oma selusta epäselvissä tilanteissa. Sopimuksia on syytä myös päivittää aina, kun huomaa niissä jonkun epäkohdan, joka on aiheuttanut epäselvyyttä. Kirjalliset sopimukset ja kirjallinen viestintä on oikeastaan ainoa tapa näyttää jälkikäteen miten asiat ovat edenneet ja mitä osapuolten välillä on sovittu.
Laadukas työ ja hyvä asiakaspalvelu ovat myös suurimpia syitä välttää epäselvyydet. Kun asiakas tietää mitä on tehty, mitä tullaan tekemään ja tutkitaan nöyrästi omaa työn jälkeä, niin laskut tulevat todennäköisimmin maksuun sellaisina kuin pitää.
Perintätoimiston vai juristin pakeille?
Tätä pohditaan usein epäselvissä tilanteissa. Kolmantena vaihtoehtona on maksamattoman laskun osalta myös poliisi, mutta se tulee ymmärtää, että laskun maksamatta jättäminen ei yleisesti täytä rikoksen tunnusmerkkejä, sillä kyse on omaehtoisesta luottoriskistä, jonka myyjä ottaa myydessään asiakkaalle laskulla tuotteita/palveluita. Käteiskauppa on etenkin kulttajakaupassa erittäin hyvä vaihtoehto luottokaupalle.
Mikäli asiakas on ilmaissut tyytymättömyytensä laskua kohtaan tai reklamoinut siitä, on hyvä keskustella avoimesti perintätoimiston kanssa, että onko saatava perintäkelpoinen (onko esimerkiksi maksuperusteita kiistetty) ja voivatko he auttaa asiassa vai olisiko esimerkiksi lakitoimisto BOWA Legalin ovi Salmisaaressa oikea kohde ratkaisun etsimiseen. Jos epäselvän saatavan laittaa perintään ilman asianmukaista keskustelua, saattaa se muodostaa velkojalle vain kuluja, sillä riitaisten saatavien perintä on monien perintätoimistojen hinnoittelussa huomioitu (koska riitaisia saatavia ei lain saatavien perinnästä mukaan saa vapaaehtoisen perinnän keinoin periä). Mikäli asiakas on selkeästi kiistänyt saatavan perusteineen eikä sitä suostu maksamaan, niin harvoin perintätoimisto pystyy sovittelevin ja neuvottelevin keinoin asiaa ratkaisemaan. Tällöin Bowa Legalin ovi on ehdottomasti oikea.
Perinnän riitauttaminen – Sovittelu ja sovinto on paras vaihtoehto
Kun osapuolilla on laskuissa epäselvyyksiä, mutta molemmat osapuolet haluavat ratkaista tilanteet sopimalla, siinä usein myös onnistutaan. Kyse voi olla esimerkiksi tyytymättömyydestä työn jälkeä kohtaan ja korjaustoimien sijaan hyvitys halutaan taloudellisesti. Toisaalta kyse voi olla tuotteesta, joka toimitetaan epäkuntoisena ja sen kuntoon saattaminen ottaa aikaa ja menetetylle ajalle halutaan hyvitystä.
Toisinaan kolmas osapuoli on tärkeä olla huolehtimassa osapuolten oikeuksista. Usein perintätoimisto tai juristi tulee avuksi siinä vaiheessa, kun keskusteluyhteys alkaa sakkaamaan ja sovinnollisesta ratkaisusta ollaan kaukana.
Sekä perintätoimistolla että juristilla on tilanteessa täysin sama tavoite: saada osapuolille oikeudenmukaisin ja tyydyttävin lopputulos. Se vaatii kyseisen asian ymmärtämistä, sopimuksiin tutustumista ja ennen kaikkea osapuolten kuuntelua. Jos asia saadaan sovittua oikeussalien ulkopuolella, molemmat osapuolet ovat tyytyväisimpiä myös taloudellisesti lopputulokseen. Mutta läheskään kaikissa tilanteissa siihen ei pystytä, jonka vuoksi asiansa osaaville, ahkerille ja hyvät vuorovaikutustaidot osaaville juristeille riitti töitä eilen, niitä riittää tänään ja myös huomenna.
. . . . . .
Me Perintäritarissa olemme vakuuttuneet BOWA Legal Oy:n osaamisesta, ahkeruudesta ja taidoista, jonka vuoksi pystymme ylpeydellä kutsumaan heitä kumppaneiksemme ja suosittelemaan heidän palveluitaan omille asiakkaillemme. Heille me haemme parhaita mahdollisia ammattilaisia avuksi, kun omat rahkeemme eivät lain puitteissa enää riitä.
Perintäritari Oy
Juha Järvinen
Yrittäjä
[email protected] / 0440172424